2011. január 6., csütörtök

hát ez a nap is eljött...

mexikó város, este 9

kicsit olyan érzésem van itt, mint iguazunál, meg mint los angelesben. Egyrészt a legjobban a fantáziámat teotichuakan izgatja, ehhez képest az első négy napban nem sikerűlt megnézni, mindig közbejött valami, úgy mint iguazunál. Los angelesre meg azért hasonít a hely, mert itt is órákat utazok a metrókon és itt is sok a mexikói:). A nyomort jelzi, hogy a metróállomásokon külön szakaszt tartanak fönn a nőknek és gyerekeknek, hogy a szardínia efektust legalább ne a helyi machók "véletlen" tapogatásának kitéve éljék meg. Egyébként a metró-hálózat sűrű, mindenhova azzal megyek, ráadásul olcsó is (egy jegy 3 peso, ami kb. 55 forint, ráadásul egy jeggyel át is lehet szállni másik vonalra is).

hétfő

az életem megkeserítésére valamikor valaki kitalálta, hogy hétfőn legyenek zárva a múzeumok. Itt is hűen követik ez az elveteműlt kezdeményezést. Délelőtt elmentem luis barragan házához (majd egy óra bolyongás után találtam csak rá a házra - egyébként a metrókijárattól ötven méterre van - mert semmi kiírás, tábla nincs. sima hétköznapi háznak néz ki kívűlről. valami miatt nagyon rejtegetik:)), mert csak időpont egyeztetés után lehet látogatni, de másnapra kialkudtunk egy időpontot. Innen írány dél, ugyanis itt még megőríztek valamit az ősi aztek főváros stílusából. Az aztekok fővárosukat egy tó közepire építették. A spanyolok, amikor idetévedtek, egy valóságos velencét találtak. Csatornák, úszókertek alkották a fővárost. Ezt persze lerombolták, a várost körülvevő tavat feltöltötték. Viszont délen megmaradt egy kicsi abból, ami régen volt. Ma mintegy nyolcvan kilóméternyi csatorna-rendszer még mindig megvan. Ennek egy része látogatható, ide a helyi gondolákkal viszik az embert. Ez egy uszály, amit hosszú ruddal hajtanak. 

itt is tömegnyomor van, pedig nem is hétvégén mentem...
a vízen is árusok hada környékezi az embert
kedd

tegnap 3 lakóház került terítékre. Az elsőben bizonyos trockij nevű orosz tengette életének utosló napjait, addig amíg sztalin egyik orgyilkosa sikerrel nem járt (az első kisérlet célt tévesztett, a szoba falán még ott vannak a golyónyomok, de a második...). A ház egy valóságos erőd. Minden utcai frontra nyíló ablak félig, vagy teljesen be van falazva, a sarkokon őrtornyok. Bent kicsit nosztalgikus érzés fogott el, mert ennyi lenin képet jó ideje nem láttam… Egyébként nem egy luxus lakosztály, inkább a biztonságot tartották szem előtt. A kis kertben található trockij sírja.

a sír

a második lakóház, amit meglátogattam frida khaloé. A nevéből kitalálható, hogy nem született mexikáner. Van egy elméletem, miszerint mindenki szegről-végről magyar. Naszóval frida (azonos néven salma hayek főszereplésével film is készűlt róla - ha hazamentem igérem végre megnézem:)) papa magyar-német koprodukció eredménye (nagymamai magyar). Erre a tényre egyébként a múzeumban is felhívják a figyelmet. A festményei nyomasztóak, a kert viszont szép és nagy is, a szintén festő férjével (diego rivera) sok aztek, maja szobrot gyűjtöttek össze, ezek itt megtekinthetőek.

bent itt sem lehet foózni, ez a kert
a harmadik volt a legérdekesebb, ez a tegnap lezsírozott luis barragan ház, melyet - mily meglepő:) - ő tervezet és építette maga számára. Barragan autodidakta építész (mérnöki diploméja azért volt). A hely kicsit keresztapám (szintén zenész) miskolci kós rezidenciájára emlékeztetett, itt is minden üres helyen művészeti albumok, kispalszikák, reprodukciók, festmények, rajzok, szobrok és könyv, könyv, könyv minden mennyiségben. Lehet, hogy ezért is, de engem a ház elbűvölt. Itt nem volt szabad fotózni, nem is nagyon akaródzott, mert csak bámultam tágranyílt szemekkel:). 

ma

végre teotichuakan:). Megint tömegközlekedek. Ez most nem sok idő, mert ötven kilóméterre van a fővárostól. Záróakkordnak pont megfelelő volt, ha úgy tetszik hab a tortán. Ez mexikó egyik leglátogatottabb mőemléke, ennek megfelelően nagyon szépen helyreállították. Itt a koncepció pont fordított, mint sok más régészeti helyszínen, mert itt csak a fő látványosságokra lehet felmenni, a másod-, harmadosztályú romokra tilos. Ez a hozzáállás nagyon tetszik:). Föntről a kilátás isteni, végülis isteneknek emelték:). Két piramis uralja a látképet, az egyik a holdnak, a másik a napnak van szentelve. Régebben legalábbis így gondolták, jelen kutatások mást mutatnak (a nap piramist valószínűleg tlaloc-nak az esőistennek szentelték). 

ilyen a kilátás a hold piramisról, balra a nap piramis

délután még benéztem a főtéren található palacio nationalba (nemzeti palota szabadfordításban). Ez volt új spanyolország alkirályának a székhelye, ma a köztársaság elnökének és a kormáyzatnak ad otthont. Most van kétszáz éve, hogy mexikó kivívta függetlenségét, ezért a palota egy részében erről van kiállítás (persze nem lehet fotózni). Az épület udvarán azért elkatintottam a gépet:


mostmár csak a pakolás van hátra, ez kb. 5 perc:) (már nagyon gyakorlott vagyok, mindennek megvan a bérelt helye). Holnap reggel 9-kor indúl a gép. Amit az idejövetelkor nyertem 6 órát, most vesztem el...

szóval véget ért a móka első 3 felvonása (észak-, dél és közép-amerika), jön a negyedik: a ködös albion. Onnan nem tervezem a blogírást (az angoltanulás szürke és unalmas:)). 

végül összegzésképpen néhány adat:

az alcímmel ellentétben 85 napot töltöttem az amerikai kontinenesen.

az út során 13 ország (kanada, usa, peru, bolivia, chile, uruguay, argentina, paraguay, brazília, mexikó, beliz, guatemala, honduras) területére léptem be. Volt ahol csak tranizit utas voltam (beliz), volt ahol csak egy napos kirándulás erejéig sertepeltéltem (paraguay), de volt olyan is, ahol 26 napot töltöttem (usa). És volt olyan is, ahol visszatérő vendég voltam/vagyok (pl. peru, mexikó).

összesen 20 alkalommal léptem át államhatárt és 29 darab pecsét kerűlt az útlevelembe eddig (a kilépti oldalon nem mindig pecsételnek. főként reptereken nem. a belépti oldalon sem mindig:)).

22 alkalommal repültem, megközelítőleg 45.000 kilómétert (a visszaút ebben nincs benne).

a közlekekedési eszközök széles repertoárját vettem igénybe: bicikli, biciklis riksa, motorkerékpér, motoros riksa, taxi, bérelt autó, mikrobusz, városi busz, távolsági busz, kétemeletes busz, metro, villamos, kábel kocsi, lanovka, vonat, zodiák, motorcsónak, hajó, szárnyashajó, a repülők fajtáit meg specifikálni se tudom.

aludtam 2, 3, 4 csillagos szállodában, ifjúsági szálláson (az éjszakakák felét kb. ilyeneken töltöttem), motelben, vendégházban, de olyan "szállodában" is, ahova élő embert be se engednék (szerencsére csak egyszer). 3 alkalommal használtam éjszakai buszt, egyszer esett meg, hogy nem találtam szállást és az utcán töltöttem az éjszakát (toronto) és egyszer repültem úgy, hogy a csatlakozás miatt a reptéren vártam meg a napfelkeltét.

57 városban/településen fordultam meg (csak azt számolom ide, ahol valamit érdemben csináltam is. tehát, ahol "csak" aludtam, átszálltam, megálltam, azokat nem).

27 unesco világörögségi helyszínt látogattam meg.

összesen 3.084 felvételt készítettem (ezek a gépen vannak, még nem töröltem egyet sem).

végűl és utolsó sorban mindenkinek köszönöm a több hónapos, kitartó figyelmet, remélem, hogy más helyszínekkel, de folyt. köv.:) (a fejemben már régóta összeállt egy ázsiai körút is:)).

4 megjegyzés:

  1. Mi köszönjük az érdekes, színvonalas szórakoztatást! Nagyon kényelmes,biztonságos
    és főleg olcsó volt számunkra az utazásnak ez a- monitor előtt ülve- módja.Egy ideig biztosan elvonási tüneteim lesznek
    reggelente,nem kezdhetem a napom
    blogolvasással. A folyt. kövben
    pedig én már régen biztos voltam!
    Puszi: Ani

    VálaszTörlés
  2. Nem lehetne a ködös Albionból mégiscsak blogolni?

    VálaszTörlés
  3. Csatlakozom az előttem (hozzá-d-:) szólókhoz. Én azt is szívesen olvasnám, ahogy Te látod a ködöt.:)

    VálaszTörlés
  4. Mi is szeretnénk, ha folytatnád, meg esetleg feltöltenéd a fényképek egy részét is ráérő pillanataidban, ha lenne ilyen. :-)

    VálaszTörlés