2011. január 18., kedd

kis kacsa fürdik fekete tóban...

dublin, a zöld sziget keleti oldala

gondolkodtatok már azon, hogy hol a búbánatban van az a bizonyos fekete tó? Én gyerekként napokon keresztelűl nem tudtam aludni a rejtély miatt:). Na itt megtaláltam a megoldást. Történt pedig, hogy kiküldetésben lévő viking vendégmunkások komótosan berendezkedtek itt ano és elnevezték a helyet fekete tónak, ezt ők másképp mondták (valószínűleg csak azért, mert a magyar törzsek északon nem nagyon kalandoztak és nem terjesztették a kultúrát arra felé), szóval így lett a hely neve dublin. A viking alapítókat idővel kiebrudalták, de a név maradt.

de vissza a tegnaphoz, mert tegnap még edinburghban keltem és mert volt még egy rakás időm a gép indulásáig, megnéztem a skót parlamentet (ez a hét egy napján van csak zárva, ez pedig pont a vasárnap:)). De tegnap már tárva-nyitva. Szó szerint. Mert itt úgy gondolják, hogy a válaszott politikus az emberekért van, ezért a parlament munkájának nyilvánossága, átláthatósága, ellenőrizhetősége alapvető igény. Bárki a parlament ülése alatt, bizottsági ülések alatt bemehet és hallgatóságként részt vehet. Nincsenek az albakokon függönyök, kintről is lehet ellenőrizni, hogy dolgoznak-e bent. Az épület maga egy fát szimbolizál (törzzsel, levelekkel), mesteri alkotás (katalán építész hozta össze a terveket), nekem nagyon tetszett. És még valami, ami nagyon jó dolog, van egy peticiós bizottság, amelyhez bárki fordulhat (nem kell hozzá semmi feltétel, akár egy zanzibári is megkeresheti a bizottságot). Ez még közelebb hozza az emberekhez a parlamentet. Szerintem ami ott van, egysezrűen példaértékű.

röppentyű, majd a reptérről rögtön irány drogheda. A mai nap itt indúlt, ugyanis dublintól nemegészen ötven kilóméterre északra van a világ egyik legjelentősebb kőkori temetkezési helye a bend of the boyne-i régészeti terület. Ezen belül is a newgrangei sírbolt a legszebb és ez az, ahova be is lehet menni. A táj zuzmarás - itt elég csípős hideg van, de legalább nem esik - látványnak szuper és mert jól felöltöztem, nem is volt didergés. A sírbolt monumentális. Kívűlről fehér kvarckövekkel borították, a felkelő nap fénye aranyszínűvé festette mindegyiket. A sírkamrába vezető folyosó szűk, de a kamrában van elég hely. Ezt a helyet - sok máshoz hasonlóan - úgy tájolták, hogy az év bizonyos napján süssön csak be a nap. Ma nem ez a bizonyos nap volt:), de szimulálták az egészet. Villany le, majd egy fénynyaláb elkezdett befelé kúszni, megállt, és visszahúzodott:).

innen dublin. A város összes látnivalója egy kényelmes 4 órás sétával teljesíthető, hogy holnap mit csinálok ezekután, még nem tudom:) (csak este indul a gép vissza londonba). Nem sok minden tetszett, de az egyetemi könyvtárban kiállított book of kells igen. Kora középkori krónika. Én csak lestem tátott szájjal. A 4 kötetből, összvissz kétszer két lapot mutatnak be egyszerre (rotálják), de így is rabul ejtett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése