2010. október 27., szerda

az elmult ket nap kronikaja

 Brooklyn este 21.30

Tegnap Washingtonban keltem, de a varos marasztalt meg egy kicsit. Hetfore hagytam ugyanis a Kapitoliumot (kepviselohaz es szenatus), a kongresszuszi konytarat es a Legfelsobb Birosagot. Ezek egy kupacban vannak, de nagyon elviszik az idot. Erre persze rasegit az is, hogy kepviselohazi es szenatusi ulesterembe is kulon kell kerni belepot es van egy harmadik tura is, amelyik altalanossagban mutaja be a torvenyhozas epuletet. Mindegyik ingyenes, szoval nehezen ertheto, hogy minek kell harom jegy... Viszont az epulet megeri azt a par oracskat, amit ott tolt az ember. Persze a mi Parlamentunket nem veri, ezt komolyan mondom, viszont erdekes volt latni, hogy nagyjabol ugyan az van jogalkotas cimszo alatt ott is, mint itthon. Egyvalamiben viszont biztos, hogy a Kapitolium jobb, mint a Parlament, ez pedig a menzaja. Mind minosegben, mind arban magasan folotte van:).

A kongresszusi konyvtar viszont lelegzetelallito, szep tagas epulet, foldalatti folyoso koti egybe a Kapitoliummal. Rogton mellette a Legfelsobb Birosag epulete all. Errol azt meselte az idegenvezeto bacsi (aki nagyon vicces volt egyebkent, mindenki vegigrohogte az eloadasat:)), hogy az ulesterem folott alakitottak ki az irattarat, de sose hasznaltak, ezert ott egy kosarpalya van ezert, a Supreme Court folott meg mindig van egy fok (bar az alkotmany errol mitsem tud): a Highest Court:).

Este atvonatoztam Philadelphiaba es itt vackoltam be magam egy dormitoriumba (24 fos haloterem:), egyszerun felejthetetelen, valaki biztos, hogy mozgasban van ennyi emberbol. Itt viszont nem volt net.

Ma reggel tehat itt keltem. A hostel egyebkent a varos kellos kozepen volt, tehat minden satatavolsagra talalhato. Klasszikus reggelit dobtam be. A "sef" egy forro sutolapon tojasrantottat, szalonnat, sajtot sutott, majd az egeszet osszedolgozta es kenyerek koze varazsolta. Egyszeruen fenseges:). Itt van az USA 4 penzvedeje kozul az egyik (nana hogy igen:)), es persze az USA bolcsoje, a Fuggetlenseg Csarnoka, a Fuggetlenseg Harang. Ez volt az USA elso fovarosa. (Nicolas Cage felejthetetlen alalkitasaval:) a Nemzet aranya cimu  remek kalandfilm itt kezdodik.)

De Philadelphiaba mast is jelent: a buntetesvegrehjatas reformajanak egyik bolcsoje van itt, az Eastern State Penitetiary, a Philadelphia rendszer. Maganzarka mindenkinek a buntetes teljes idejere. Teljes izolacio, a buntetes teljes ideje alatt tilos a beszed, a kapcsolattartas, csak egy Biblia, semmi mas. A zarkaban el a fogvatartott, amx annyi, hogy naponta kimehet a kis udvarra, ami a zarkajabol nyilik. Emellett egesz nap dolgozik es gondolkodik, es megjavul. Aki latta mar a majki remetelakasokat oroszlany kozeleben, az konnyen el tudja kepzelni a helyet, detto ugyanaz. Annyi apro kulonbseggel, hogy a remetek onkent mentek oda. Ma mar persze mas szelek fujnak, a hely muzeum, a redszert sehol sem alkalmazzak, de tortenelmi szerepe felbecsulhetettlen. Amikor Dickens Karoly az USA-ba latogatott 2 dolgot akart mindenkeppen meglatogatni: a Niagarat es az Eastern State Penitetiaryt.

Este tovabballtam (nuku amish:() New Yorkba. Itt, mint az elso sorbol latszik Brooklynban lakom. Elsore kellemes, nyugodt kornyek, az ideuton (8 perc gyalog a metrotol) csak 3 rendorauto szalguldott el szirenazva.

A kovetkezo 4 nap mindenkeppen NY-ban lesz, aztan meglatjuk.

2 megjegyzés:

  1. Laca, figyelj már. Egy fényképező tényleg dukálna egy ilyen úthoz. Kezd gyanus lenni nekem, hogy nem látunk helyszínen készült képeket. Lehet, hogy igazából Piripócsra mentél le 4 hónapra (értem én, mert olcsóbb) és onnan írogatsz.

    Egyébként gondolkodom én is egy blog indításán (tiedhez hasonlóan)
    OliMenniVilagga.blogspot.com

    Érdemes lesz majd olvasni, igaz nem fogok utazni egy métert sem, csak majd úgy tűnik, mintha :-)

    Majd ilyen bejegyzések lesznek, pl:

    " Éppen közép-Afrikában vagyok. Itt reggel 4.50 van. Sosem keltem még ilyen korán (jó ha otthon 9-re beérek dógozóba), viszont itt 4-kor hirtelen felváltja a sötétséget a nappal, mintegy varázsütésre. Reggel 4.50 van szikrázó napsütés és kezd iszonyatosan meleg lenni.
    Azon gondolkodom, hogy krokodil vadászatra menjek vagy inkább a helyi törzs kultúrájával ismerkedjek meg egy kicsit (helyi folklór megőrzése céljából pl. kannibalizmusosat játszanak, lényege, hogy óriási kondérba vizet melegítni, (bár szerintem inkább már forralják) a turistáknak pedig fürdőgatyában bele kell mártózniuk. Érdekesnek ígérkezik a helyi folklór, igazából nem gond a melegebb víz sem, jót tesz az ízületeimnek).
    A törsztagjai között sok egyébként a szőke kékszemű, fehérbőrű,- állítólag sok a svéd bevándorló -,akik a jobb megélhetés reményében jönnek ide, komoly társadalmi feszültséget teremtve, mivel az itt élőktől vesznek el munkahelyeket.
    Rám is azt hitték elöszőr, hogy munka miatt jöttem:-)

    Egyébként azon lepődtem meg -amit nem is gondoltam volna-, hogy mindenhol van Internet, még a legeldugodtabb faluban is, még a szavanna közepén is találtam free wifi-t. Nem hiába a fekete kontinens sem a régi már. "


    Szóval bizonyítékot akarunk végre!!!, hogy tényleg ott vagy:-)

    VálaszTörlés
  2. Igazat beszél a középső fiú..............amugy arra gondoltam lehetnél olyan tenegerész féle........minden városban ahol jársz egy gyerek...... :D

    Gabi

    VálaszTörlés