2010. december 24., péntek

belize, guatemala, honduras

copan ruinas, honduras este 10.40

tehát a megszavazott kép. Mint ahogy az látszik, szerencsére minden a legnagyobb rendben van:)

new york, rio, tokio
(a kép rioban készült egy new yorkban vásárolt géppel és egy tokiói srác készítette:))

tegnapelőtt chetumalban keltem mégpedig fél ötkor, mert ötre volt meghírdetve a tikali busz indulása. Negyed nyolckor sikeresen útnak is indultunk... Kis trükköt azért még ezután is bedobtak, mert belizen keresztűl vitték a buszt. Ez két határátlépést jelent, ami itt elég vicces és hosszú mutatvány... Belizt egyébként látni kellett. Teljesen más mint a latinnyelvű dél- és közép-amerikai részek. Egyes részeiben olyan, mintha a XIX. százatdi angol gyarmatokon lennénk (legalábbis ilyennek képzelem el magamban az akkori állapotokat). Mexikóhoz képest fejletlenebb, a cukornád-ültetvényeket néha faviskók szakítják meg, a szegénység kiveri az ember szemét. Megálltunk beliz cityben, ez kicsit azért jobban néz ki, kicsit (félreéréts ne essék, nagyon tetszett a gyarmati angol múlt egy kis darabjaának szemlélése. ráadásul olyan volt az egész, mintha a caribi szigetvilág egy része a partvidékre költözött volna)...

innen guatemalai határ, ahol az egyik utast (montreáli francia) húsz percig szivatták, mert a belépti oldalon nem adtak neki pecsétet (ő is megtanulta a leckét egy életre). Négy magasságában meg is érkeztünk. Szállást a nemzeti parkban kerestem (sokan a közeli városokban szállnak meg, de ez így sokkal praktikusabb). Az archelogiaia park bejárata elég közel van a szálláshoz, ráadásul a négy után vett jeggyel a délután hátralevő részét a parkban lehet tölteni azzal, hogy az holnapra is érvényes. Az egyik ausztrál szobatárssal így a felderítést választottuk. Sötétedés után bukdácsolltunk csak ki a sötétben (egyikünknél sem volt lámpa természetesen:)).


tikalban ugyan volt net, de mire megírtam a bejegyzést elment az áram (így nem volt wifi sem), mert a dzsungel közepén generátort használnak, de az csak naponta kétszer megy (meleg víz is csak ekkor van).

tehát tegnap a dzsungel kellős közepiben keltem. Hatkor már be lehet menni a parkba, én hétkor voltam a bejáratnál. Még ködös, párás volt az egész és természetesen kihalt. Egyedül mászkáltam az ébredező esőerdőben:). Tikal nem egyszerűen egy régészeti terület, mint a yukatán romterületei, hanem egy óriási nemzeti park közepén található (ez közép-amerika legnagyobb területű nemzeti parkja). Ennek köszönhetően pókmajmok (vagy tucatnyit láttam:)), bőgőmajmok (ezeket csak hallotam), színponpás madarak, apró emlősök népesítik be a dzsungelt és teszik még színesebbé a látogatást. 

pókmajom
Tikal látnivalói is hatalmas területet fednek le. Csak az mintegy egy óra, hogy az egyik végéből a másikba mész. Érzékeltetés képpen, nekem, a saját tempómban több mint hat órába telt mire mindent alaposan megnéztem. Itt van a legmagasabb mezoamaerikai prekolumbián piramis (70 méter) a IV templom (minden piramisnak név helyett római számot adtak, ez is mutatja a piramis bőséget:)). Itt egyes piramisokra fel lehet menni (csak azokra nem, amelyekről korábban leestek a túristák - ezekhez falépcsőket építenek) és a romokat körbe lehet szaglászni:), itt egyáltalán nem volt hiányérzetem, sőt:).

a jaguár piramis a nagy plázán (ennek kivételesen van neve is:))
és a kilátás a templom IV-ről, a fák átlag 20 méteresek

délután a közeli (1 óra buszozás) floresbe mentem, ez a santa elena melletti tavon található kis szigeten fekszik. Kellemes üdülőhely, ahol egész délután a copáni kirándulás után kajtattam. Nagyon úgy tűnik, hogy karácsony alatt is nyitva vannak a nemzeti parkok közép-amerikában (guatemalban biztos), ezért próba szerencse alapon úgy döntöttem, hogy másnap nekivágok, hogy eljussak copánba. Az út majd 8 óra (mondják). Ott meg majd meglátjuk, hogy hogyan tovább.

a rosszcsont kölykök egész este petárdákat durrugtattak. Itt a "zajcsapás" karácsony előtt is szokás. Az asszonyok meg házról házra járnak csapatastúl vendégeskedni. Egyébként nem nagyon látszik, hogy nagy karácsonyi láz lenne, az semmiképpen sincs, mint ami otthon van. A boltok egy részét díszítgetik csak, nagy akciók, nagy rohamok nincsenek. Talán ezért, talán azért, mert itt meleg van, süt a nap és semmi jele a megszokott decembernek, nekem sincs karácsonyi hangulatom. Ráadásul mindenütt sok a túrista és a látnivalók is nyitva vannak, nincs ünnepi zárvatartás sem (ez nekem nagyon jó).

tehát ma is korai kelésben volt részem. A busz reggel hatkor indúlt chikimulaba, ez a hondurasi határtól már csak egy órára van. Életem eddigi egyik legemlékezetsebbb buszútja kerekedett. Először is 44 ülőhelyen kb hatvanan ülnek, a kis folyosón meg ugyanennyien állnak. A nyomort csak tetézi, hogy minden megállóban felszállnak az árusok, akik valamit mindig rád akarnak sózni és a tömegen átfúrva/lökdösődve árulnak, közben meg üvöltenek. Sokan igyekeztek haza az ünnepekre iszonyatos pakkokkal. Előjöttek a férfiak is az dzsungelből, szinte mindegyik magánál tartja a machetejet (az egyik majdnem használta is, amikor a jegyellenőrrel volt gondja...). Sokan pálmarostból font cowboy-kalapot viselnek. A mellettem ülő indián asszony miután megszoptatta a gyereket, a mellét még szellőztette egy  félórát, majd komótosan visszabugyolálta. Amikor fizetni kellett a pénz is a melltartójának kosarából varázsolta elő. Háromszor kellett buszt cserélni, mire célhoz értem. Tizenkét órás út kerekedett belőle. De itt vagyok copán kapujában:). A buszon én voltam az egyetlen fehér ember, sokan jól megnéztek, volt néhány ellenséges tekintet is. A határon talákoztam egyedűl sorstársakkal: két ameriakival (ötvenéves los angelesi férfi ikerpár:), jófejek), velük fejeztem be az út hátrlevő részét.

6 megjegyzés:

  1. Hali:)

    Na hát igy Koreai idő szerint dec 24 délután tájékán, mielőtt bemennék a városba gondoltam írok pár sort, mert itt a végén még azt hiszed hogy a legszorgalmasabb olvasód teljesen elfelejtett:)

    Laci nem fogom itt a biteket pazarolni, akármerre is jársz éppen, majd a mai nap azért állj meg egy pillanatra és gondolj azokra akik otthon gondolnak rád, ahogy én is. Áldott Karácsonyt Kívánok Neked, utazz biztonságban, ha meg egy pizza hut közelében jársz és európai izekre vágysz egy viking pizza szeletet egyél a tiszteletemre :D Ok nyilván nem fogsz találni........
    Ölel : Gabi

    ui: hát a Laci Croft helyett az Indiana Jones -t javasonlám akkor már :D

    VálaszTörlés
  2. Bori még alszik, úgyhogy van időm innen a kora reggeli Budapestről szép ünnepeket kívánni Neked! Valószínűleg nem sokszor lesz ilyen meleg Karácsonyban részed:)
    További jó utat, folyamatosan sóhajtozom a képeslap fényképeiden és hurrá-hurrá az első önarcképért!

    VálaszTörlés
  3. Reggeli első utam mindig a géphez
    vezet, mi hír a kóborló Sömjéni
    csemetékkel. Hála égnek,ma korai
    "félkómámban" nem töröltem automatikusan "dekula..." jelentkezését,-ki hülyéskedik,
    vagy ki tévedt el a hálón megint
    felkiáltással-. Mint látod, kapcsolat felvéve. Mi 24.én kb
    12-től, 25. du 4-5-ig Ancsáéknál
    vagyunk, ha nagyon unatkoznál-
    amit nem hiszek- B.Laci címén
    érhetsz el.

    Nem akarok Eszter barátnőddel
    ismeretlenül vitába szállni, de
    elképzelésem szerint még sok ilyen
    karácsonyban lesz részed. U.i.:azt
    hiszem, Te már pályát módosítottál, világutazó leszel.

    Karácsonyi hangulattal, vagy
    anélkül érezd jól magad és ha
    alkalmad van, jelentkezz.
    Üdv.Ani és Apa

    VálaszTörlés
  4. Ui.:
    Majdnem elfelejtettem megköszönni,
    hogy tettél föl magadról képet.
    Már tudom, eddig miért nem tetted.
    Ez a karácsonyi meglepetés követőid
    számára. Én külön is köszönöm,
    mivel én vagyok az egyetlen
    szavazóid közül, aki vállalta a
    "már szenilis vagyok" kezdetű
    sort.(Lehet, hogy nem is lódítottam túl nagyot...?)
    Fotódat elnézve látszik rajtad,
    mennyire megviselt ez a hosszú
    út. Milyen bús, magányos vagy,
    hogy hiányoznak az itthoniak,
    hogy gyötör a honvágy (akár csak
    Gabit) és alig várod már, hogy
    itthon legyél és elkezdhess végre
    dolgozni. Ne szomorkodj Laci,
    már nem kell sokat várnod rá!
    Puszi : Ani

    VálaszTörlés
  5. Drága Lacus!

    Innen a tálvolból kívánunk Neked (a teljes Zajácz famíliával együttesen) Boldog Karácsonyt és áldást a további szép élményeidhez!!!!
    Holnap iszunk (és eszünk) egyet a Te egészségedre is Marikáéknál, ahonnan nagyon fogsz hiányozni, de most megbocsátható a távolmaradásod, különösen, hogy legalább fényképen láthattunk.

    Zajcsi a következőket üzeni a holnapi hiányzásodat a következők szerint megfogva: láttuk a fényképen, hogy kicsit le vagy fogyva, majd gondolunk rád Marikáéknál, hogy mennyit ennél :-))
    Egyébként a canote-s merülésekért nagyon irigyellek :)))). Boldog Karácsonyt Lacus :)!!!!!! /zaja/

    ui: Ha neked Tikal 6 órába telt, nekünk, fényképezőgéppel egy év kellene :-)

    Puszi.
    Gabesz

    VálaszTörlés
  6. én is bolgog karacsányt kívánok (így kicsit utolólag:)) mindenkinek:)

    VálaszTörlés