2010. november 17., szerda

cuzco

este 1O

buenas noches a todos:)

mindenkinek nagyon köszönöm:) muchas gracias:)

ott maradt abba a történet folyása, hogy limában töltöttem az első perui napom. A másodikat is. Ezt egyrészt arra használtam, hogy a figyelmembe ajánlott múzeumot megnézzem (Larco, museo artre precolumbiano), bemenjek a Katedrálisba (ez vasárnap zárva volt) és megtervezzem a hogyan továbbot. A Larco igazi gyöngyszem, fél napig bámultam a tárlókat. Külön érdekessége a helynek, hogy a 45.OOO ki nem állitott műtárgyat is meg lehet nézni, ezek szép rendben sorjáznak a nyitott raktárban. A Katedrális hatalmas, Pizzaro bácsinak is szoritottak helyet benne. A peruiak ma már büszkén mutogatják, végülis sokat köszönhetnek neki:).

a katedrális és környéke
tegnap végigettem az összes utcai árus által kinált kajákat. Ja, és rájöttem, hogyan lehet a turista adót kikerülni. Egyszerüen egy perui után kell vásárolni és annyi solt (1 sol kb 7O ft) adni, amennyit az elöző  adott, ha ilyen nincs lealkudni minimum a felére. Müködik.

a közlekedés kaotikus. A gyalogos van a hierarchia alján. Sok kereszteződésben még lámpa sincs a gyalogosoknak (fölösleges befektetés ugye:)), akkor mehetnek, ha nincs kocsi. Környezetszennyezés az viszont van. Ami itt van, ahhoz képest a budapesti levegő alpesi tisztaságú. Egyébként a város tiszta, direkt bementem a nyomornegyedekbe is. Sok a rendőr (csak ötféle egyenruhást számoltam), sok helyen a forgalamt is ők irányitják, bár nem nagyon veszik figyelembe a karjelzéseket. A kocsi legfontosabb alklatrésze a duda. Ezt reggel induláskor elkezdik nyomni és csak este hagyják abba. Ez az index, az üdvözlés, a nem adok elsőbbséget, a siess már, a taxis kérdése, hogy kell-e fuvar, a le ne lépj, mert..., a lépj gyorsan a járádára, mert... A tömegközlekedést szószerint kell érteni. Buszjárat alig van, helyette egy irányba menő mikrobuszok  vannak. Ezekre nincs az az ember mennyiség, amelyet ne zsufolnának fel.

néhány első napi kép:

a san domingo kerendője

utca részlet 1.

és 2.
itt mindenki ezt issza. ha valaki erre jár, ne tegye...

A továbbiakban természetesen gyorsan az andok felé vettem az irányt. Cuzco busszal 22 óra (és a menetrend persze csak tájékoztató jellegű:)), ezt most nem vállaltam, szóval repülő. Az egész hely egyébként arról szól, hogy hogyan kopasszunk turistákat. Hihetetlen amit művelnek. Megveszi az ember a repjegyet és a reptéren derül csak ki, hogy ott még adót is kell fizetni. A múzeumba kombinált belépők vannak, a főhelyszint csak úgy tudod megnézni, ha váltasz jegyet a futottak még kategóriás helyekhez is, ahova persze a kutya se megy el. Tehát ma reggel repülés. Az út nemegészen egy óra. A mai nap teljesen cuzcoé. Az inkák egykori fővárosa, amit bár átépitettek a spanyolok, de azért még őriz néhány csemegét. Itt van az inkák egykori főtemploma Qorikancha, egy inka erőd Saqsaywaman (ezt kb úgy ejtik, hogy szekszivuman:)), ami arról hires, hogy itt megverték Pizzarot az inkák. És persze a gyarmati múlt is csodálatos templomokban köszön vissza. Összeségében nagyon jó kis játszótér, sokat lehet mászkálni, és ráadásul nagyon hangulatos. Amire figyelni kell, az az, hogy 3OOO méter fölött vagy, ezért a levegő ritkás. Azt vettem észre, hogy hamar fáradok, és a nap iszonyatosan tűz (beszereztem egy tökfödőt, ezt egyébként előbbutóbb mindenki megteszi).


Egyébként szerintem a világ összes turistája pont itt lebzsel, tömve a város. A következő két napot is leszerveztem (itt derűlt ki, hogy már alig vannak jegyek, szóval sok a turista), igy holnap az Urubamba völgyébe kirándulok, ott 4 inka emlék kerül teritékre, majd este érkezés aguas calientes-be, ez az utolsó lakott település machu picchu előtt. Itt alvás, majd másnap kalandra fel:). Csütürtök este vissza cuzcoba, és egy éjszakai busszal puno-ba (kb. 7-8 órás az út), ez a titicaca kapuja (mindezt azért irtam le, mert lehet, hogy pár napig nem lesz net..). És néhány cuzcoi kép:



az inka naptemplom egy részlete

a főtér

és ahonnan a főteret fotóztam (szexivumen:))

az egyik plaza


4 megjegyzés:

  1. Hahó! Gratzer doktor azt kérdezi, hogy kóstoltad-e a roston sült tengerimalacot? Mert ahol vagy, ott állítólag ilyet is lehet enni. Ha igen, akkor égetőn szeretné tudni, hogy milyen. :-) Pá: E

    VálaszTörlés
  2. Laci! Mégis milyen extra xy szűrő van az apparátod lencséjén, hogy egy ennyire szmogos városban kristályfotók születtek? Gyanús vagy nekem. :)

    VálaszTörlés
  3. Inca cola..........a színéből itélve lenne pár tippem hogy miből készitették......hmm nézd meg a palack feliratát talán rajtavan: made of lama..........:D

    VálaszTörlés
  4. edit, gratzer doktore nagyon jól tudja (üdvözlöm). cuzcoban járkálva több helyen is láttam, de nem voltam annyira éhes, hogy:)

    béci, a kérdés jogos. a gép egy (remélem hafiék olvassák:)), remek sony. az elkészült képeket feldobom a laptopre. ennek van egy iphoto nevű funkcia. pár kattintás az egész és a jellegtelen fotók csodálatosan néznek ki:)

    gábor, az ize olyan mint a donald kacsás rágóé. persze ez neked nem mond semmit, mert te akkor még...:)

    VálaszTörlés